Betűk

Betűtípus

Válassz olyan betűtípust, ami illik a dokumentumod stílusához. Egy Comic Sans-al írt feliratot például senki se fog komolyan venni. Nagyobb vállalatok általában elő is írják, milyen betűtípusokkal dolgozhatsz.

Általában két betűtípus (és azok különböző változatai) elegendő egy szöveghez. Egy betűtípust válassz a főszöveghez, és egyet minden máshoz: a címekhez és alcímekhez, a képfeliratokhoz, honlapoknál a menühöz stb. A két betűtípus legyen egymástól jól megkülönböztethető, hogy elegendő legyen közöttük a kontraszt. Ezért szoktak gyakran serifet (talpas betűk) párosítani sans-seriffel (talp nélküli betűk).

A főszöveghez mindenképpen egy könnyen olvasható betűt válassz. A másik betűtípusod lehet különlegesebb (azaz kissé nehezebben olvasható), hiszen azzal csak rövid címeket  vagy feliratokat fogsz mutatni. Nagyon nehezen olvasható betűket (pl. kézírásra hasonlítókat) azonban ez utóbbi esetben sem célszerű használnod.

Régebben azt javasolták, hogy a weben sans-serif betűt használj a főszöveghez. Ez elsősorban azért volt, mert az akkori technológiával a serifek talpait nem lehetett jól megjeleníteni. Ma már sokkal jobb felbontású eszközöket (monitorokat, okostelefonokat stb.) gyártanak, úgyhogy ez a szabály már nem feltétlen érvényes.

Betűméret

Egy betű olvashatósága nem kizárólag a betűmérettől függ, hanem olyan tulajdonságaitól is, hogy pl. mekkora a betűszeme (az “x” betű magassága), és ez hogyan viszonyul a nagybetű magasságához. Ezért nehéz általános szabályt adni arra, hogy mekkora betűket használj, de nyomtatott szövegnél a 10-12 pontos, weben pedig a 15-25 pixel közötti betűméretet szokták ajánlani. Ezek a számok a főszövegre vonatkoznak, a címek és alcímek természetesen ennél nagyobbak kell legyenek, mégpedig annál nagyobbak, minél fontosabbak.

Kiemelés

Előfordul, hogy a folyószövegben is ki akarunk emelni egy-két szót. Itt is fontos, hogy legyél következetes – ugyanolyan módon jelöld a hasonló dolgokat. Ennek megfelelően:

  • Aláhúzással ne emelj ki, azt kizárólag a hivatkozásoknak tartsd fenn – ahogy a betű színének megváltoztatását is.
  • Dőlt betűvel általában címeket, vagy kiemelten hangsúlyos szavakat jelölünk.
  • A csupa nagybetű nehezebben olvasható, ráadásul a weben kiabálásként hat.
  • Marad tehát a félkövér a kiemelésekre, esetleg a szavak háttérszínének megváltoztatása (szövegkiemelővel).

Ha túl sok minden van kiemelve, az rosszabb, mint ha semmi se lenne kiemelve, úgyhogy bánjál ezzel is óvatosan.

Kontraszt

Ahhoz, hogy jól lehessen olvasni a betűket, elegendő kontrasztnak kell lennie a betűk és a háttér között. Számítanod kell arra is, hogy különböző fényviszonyoknál fogják olvasni a szöveget – ez különösen fontos a képernyőn megjelenő szövegeknél.  A megfelelő kontraszthoz két dologra van szükséged:

  • a betű és a háttér színe eléggé eltérjen egymástól
  • legyen egyszínű a háttered, mert a háttérkép vagy -minta megzavarja a betűk körvonalának, és ezáltal a szóképnek a felismerését (bővebben a szóképolvasásról)

Azt, hogy eléggé eltér-e egymástól a betűk és a háttér színe, különböző online eszközökkel is ellenőrizheted:

  • A WebAIM oldalán színpárokat ellenőrizhetsz;
  • A Check My Colours oldalán pedig megadhatod egy honlap címét, és leellenőrzi, hogy olvasható-e a szövege.

Mindkét eszköz a Web Akadálymentesítési Útmutatóban megfogalmazott szabványon alapul.

Különböző betűszínek azonos háttér előtt
Nem elég, ha a betű színe eltér a háttérétől, a fényerősségének is különböznie kell ahhoz, hogy olvasható legyen. A középső képen hiába eltérő a két színárnyalat, a fényerősségük túlságosan hasonló.

Következő oldal >