Határozd meg, kinek és miért írsz
Mielőtt nekifogsz az írásnak, tisztában kell lenned azzal, hogy miért írsz, és kinek.
Miért írsz, mi a célod?
Minden szövegnek van valami célja: vagy meggyőzni akarsz valakit, vagy tájékoztatni valamiről, esetleg segítséget nyújtani valamiben, stb. Mindig meg kell válaszolnod a következő kérdéseket:
- Mi a fő üzeneted?
- Mitől lesz sikeres számodra a kommunikáció?
- Mire szeretnéd rábírni az olvasódat? (pl. töltsön le valamit, iratkozzon fel, válaszoljon a leveledre)
Amíg ezekkel nem vagy tisztában, addig inkább neki se láss az írásnak.
Kinek írsz?
Erre a kérdésre egy rossz válasz van: mindenkinek. Nincsen olyan szöveg, ami mindenkihez szól. Ha egy terméket vagy szolgáltatást próbálsz eladni, akkor a lehetséges vásárlókhoz szólsz. Ha pályázatot írsz ki, akkor a lehetséges pályázókhoz beszélsz. Tehát gondold először végig, ki a te célközönséged?
Azt szeretnénk, hogy a célközönséged elsőre megértse, amit írtál. Ehhez a lehető legtöbb információt össze kell gyűjtened az olvasóidról, illetve arról, hogy milyen helyzetben fogják olvasni a szövegedet.
Mi az olvasód célja?
Ehhez első körben azt kell tudnod, hogy ki kezdeményezi a kommunikációt. Weboldalaknál és egyes nyomtatott anyagoknál is az olvasó kezdeményez: ő keres valami információt, vagy el akar intézni valamit. Gyűjtsd össze, hogy:
- Mit akar elérni?
- Mi az, amit már tud?
- Milyen információra van még szüksége ahhoz, hogy elérje a célját?
Emaileknél és leveleknél pedig a levél írója a kezdeményező fél, ilyenkor az olvasónak csak annyi a célja, hogy minél gyorsabban megértse, miről van szó és neki mit kell tennie.
Milyen kérdései vannak az olvasódnak?
Ezekre a kérdésekre választ kell adnod a szövegben. Akár fel is használhatod a kérdéseket alcímként (pl. Hogyan mondhatom le a rendelésemet?).
Milyen helyzetben fogja olvasni a szöveget?
Nem mindegy, hogy otthon, kényelmes fotelban ülve olvasol el egy leírást, vagy a mobilodon próbálod kibogarászni vakító napsütésben, miközben a vonathoz sietsz.
- Milyen eszközön fog olvasni?
- Milyen környezetben? (pl. fényviszonyok)
- Milyen lelkiállapotban lesz? (pl. türelmetlen, mérges, nyugodt)
Mi jellemzi, ami még fontos lehet neked?
- Mennyire ért a témához?
- Mennyire iskolázott, mennyire kell egyszerűen fogalmaznod?
- Mennyire ért a számítógéphez, az internethez?
- Mennyire lát jól?
- …
Letölthető segédanyag
Készítettem egy sorvezetőt, amit felhasználhatsz arra, hogy a fenti kérdéseket végiggondold:
Kinek és miért írok? – segítség a tervezéshez