Határozd meg, kinek és miért írsz

Mielőtt nekifogsz az írásnak, tisztában kell lenned azzal, hogy miért írsz, és kinek.

Miért írsz, mi a célod?

Minden szövegnek van valami célja: vagy meggyőzni akarsz valakit, vagy tájékoztatni valamiről, esetleg segítséget nyújtani valamiben, stb. Mindig meg kell válaszolnod a következő kérdéseket:

  • Mi a fő üzeneted?
  • Mitől lesz sikeres számodra a kommunikáció?
  • Mire szeretnéd rábírni az olvasódat? (pl. töltsön le valamit, iratkozzon fel, válaszoljon a leveledre)

Amíg ezekkel nem vagy tisztában, addig inkább neki se láss az írásnak.

Kinek írsz?

Erre a kérdésre egy rossz válasz van: mindenkinek. Nincsen olyan szöveg, ami mindenkihez szól. Ha egy terméket vagy szolgáltatást próbálsz eladni, akkor a lehetséges vásárlókhoz szólsz. Ha pályázatot írsz ki, akkor a lehetséges pályázókhoz beszélsz. Tehát gondold először végig, ki a te célközönséged?

Azt szeretnénk, hogy a célközönséged elsőre megértse, amit írtál. Ehhez a lehető legtöbb információt össze kell gyűjtened az olvasóidról, illetve arról, hogy milyen helyzetben fogják olvasni a szövegedet.

Mi az olvasód célja?

Ehhez első körben azt kell tudnod, hogy ki kezdeményezi a kommunikációt. Weboldalaknál és egyes nyomtatott anyagoknál is az olvasó kezdeményez: ő keres valami információt, vagy el akar intézni valamit. Gyűjtsd össze, hogy:

  • Mit akar elérni?
  • Mi az, amit már tud?
  • Milyen információra van még szüksége ahhoz, hogy elérje a célját?

Emaileknél és leveleknél pedig a levél írója a kezdeményező fél, ilyenkor az olvasónak csak annyi a célja, hogy minél gyorsabban megértse, miről van szó és neki mit kell tennie.

Milyen kérdései vannak az olvasódnak?

Ezekre a kérdésekre választ kell adnod a szövegben. Akár fel is használhatod a kérdéseket alcímként (pl. Hogyan mondhatom le a rendelésemet?).

Milyen helyzetben fogja olvasni a szöveget?

Nem mindegy, hogy otthon, kényelmes fotelban ülve olvasol el egy leírást, vagy a mobilodon próbálod kibogarászni vakító napsütésben, miközben a vonathoz sietsz.

  • Milyen eszközön fog olvasni?
  • Milyen környezetben? (pl. fényviszonyok)
  • Milyen lelkiállapotban lesz? (pl. türelmetlen, mérges, nyugodt)

Mi jellemzi, ami még fontos lehet neked?

  • Mennyire ért a témához?
  • Mennyire iskolázott, mennyire kell egyszerűen fogalmaznod?
  • Mennyire ért a számítógéphez, az internethez?
  • Mennyire lát jól?

Letölthető segédanyag

Készítettem egy sorvezetőt, amit felhasználhatsz arra, hogy a fenti kérdéseket végiggondold:
Kinek és miért írok? – segítség a tervezéshez


Következő oldal >