Ellenőrizd

Vegyük elő újra a közérthető fogalmazás definícióját. Akkor nevezünk egy szöveget közérthetőnek, ha a szöveg felépítése, megfogalmazása és kinézete olyan, hogy a célközönség:

  • megtalálja benne, amire szüksége van;
  • megérti, amit talált; és
  • az információ segítségével el tudja érni a célját.

A definíció első feléről szóltak az eddigi cikkek. Határozd meg, kinek írszépítsd fel logikusan; fogalmazz érthetően és legyen áttekinthető a kinézet. De honnan fogod tudni, hogy az olvasód tényleg megtalálja, megérti és fel tudja használni a számára szükséges információt? Úgy, hogy leteszteled.

Írd át addig, míg elégedett nem leszel

Mielőtt másoknak megmutatnád a szöveget, csiszold addig, amíg te elégedett nem vagy vele.

Ne törekedj rögtön tökéletességre: fogadd el, hogy az első változatot még úgyis rengetegszer át fogod írni. Senki nem ír elsőre tökéletes szöveget.

Olvasd újra, amit írtál. Mindenképpen aludj is rá egyet: friss szemmel új dolgokat vehetsz észre a szövegben, és sokszor csak másnapra jut eszedbe egy-egy jó megoldás.

Olvasd fel hangosan. Így hallod, hogy hol gördülékeny a szöveg és hol akadozik. Feltűnik az is, ha félreérthető, vagy túl hosszú egy mondat.

Mutasd meg másnak

Teszteld le a célközönségen, ha teheted. Ehhez a teszthez vedd elő a dokumentumot, amiben megfogalmaztad, kinek és miért írsz. Ez alapján tudod eldönteni, hogy kivel tesztelj, és pontosan mit. Ellenőrizd, hogy

  • megértik-e, amit mondani akarsz?
  • azt teszik-e, amit szeretnél?
  • megválaszoltad-e az összes felmerülő kérdést?

Olvastasd el a barátoddal/barátnőddel/szüleiddel/szomszéddal/stb. Ha nincs módod a célközönséggel tesztelni, akkor is olvastasd el lényegében akárkivel, mert bárkivel tesztelni is jobb, mint senkivel se. Ez alól egy kivétel van: ne a munkatársaiddal tesztelj, mivel ők nem fognak tudni elvonatkoztatni a már meglévő tudásuktól. Egy biztosítónál dolgozó ember például sokkal jobban fogja ismerni a biztosítások felépítését és a biztosítási szakkifejezéseket, mint a biztosító szinte bármelyik ügyfele. Bővebben olvashatsz a tudás átkáról Kolozsi István blogján.

Hogyan tesztelj?

Adhatsz egy konkrét feladatot, vagy feltehetsz nyitott kérdéseket. Konkrét feladat lehet például egy adott információ kikeresése a szövegből. Gyakran érdemesebb nyitott kérdéseket feltenned, mint például “Mit jelent ez számodra?”, vagy “Mit tennél, ha egy ilyen levelet kapnál?”.

Alkalmazhatod a Cloze-tesztet. Ennél a tesztnél a szöveg minden N-edik szavát kitörlöd, majd megkéred az olvasót, hogy tippelje meg, mik lehettek a kitörölt szavak. Általában minden ötödik vagy hatodik szót szoktak törölni, de ettől eltérhetsz, ha könnyíteni vagy nehezíteni akarod a feladatot. Akkor sikeres, ha átlagosan a szavak 60%-át eltalálják az olvasók (szinonímákat is elfogadhatsz).

Példa Cloze tesztre a Facebook adatvédelmi szabályzatából:

Szolgáltatásaink nyújtása, a tartalmak személyre [1] _______, valamint a javaslatok megjelenítése számodra [2] _______ lehetséges, hogy az ilyen információk [3] _______ értelmezzük, hogyan használod szolgáltatásainkat, és [4] _______ szolgáltatásainkban vagy azokon kívül hogyan [5] _______ érintkezésbe az emberekkel vagy a [6] _______, amelyekkel kapcsolatot alakítasz ki, illetve [7] _______érdekelnek.
A rendelkezésünkre álló információkat [8] _______ továbbá arra, hogy egyszerűsített lehetőségeket [9] _______ javaslatokat kínáljunk fel neked. Például [10] _______, hogy ismerősöd jelöljön meg téged [11] _______ képen annak alapján, hogy összehasonlítjuk [12] _______ ismerősöd képeit azokkal az adatokkal, [13] _______ a profilképeid, illetve a többi [14] _______ fénykép alapján állítottunk össze, amelyeken [15] _______ téged. Amennyiben ez a funkció [16] _______ van nálad, az „Idővonal és [17] _______” beállításai segítségével szabályozhatod, javasoljuk-e másik [18] _______ is a megjelölésedet a fényképeken.

A megoldások:
1. szabása 2. azáltal 3. felhasználásával 4. hogy 5. lépsz 6. dolgokkal 7. amelyek 8. felhasználjuk 9. és 10. javasolhatjuk 11. egy 12. az 13. amelyeket 14. olyan 15. megjelöltek 16. engedélyezve 17. megjelölés 18. felhasználónak

Németh Ádám blogján egy remek összefoglalót találsz a felhasználói tesztekről. Ő szoftverek teszteléséről ír, de a legtöbb meglátását alkalmazhatod szövegek tesztelésére is.

Mérd meg, hogyan teljesít

Találd ki, hogyan lehet mérni a szöveg érthetőségét, és mérd is meg. A mérőszám jellemzően attól függ, hogy milyen cselekvést vársz el a felhasználóidtól:

  • Küldjenek vissza egy űrlapot? Mérd meg, a címzettek mekkora része küldte vissza, és hányan töltötték ki helyesen.
  • Nézzék meg az emailben küldött ajánlatod részleteit? Mérd meg, hányan nyitották meg a hivatkozást az emailedből.
  • Fizessék be, amit kérsz tőlük? Mérd meg, mekkora részük fizet.
  • Értsék meg, amit közölni akarsz, és ne hívják fel az ügyfélszolgálatot? Mérd meg, hányan hívják ebben a témában az ügyfélszolgálatot.

Természetesen ha egy létező szöveget írsz át, akkor az a legjobb, ha ezeket megméred a régi szövegre is, mert így lesz egy összehasonlítási alapod. Ezzel összevetve látni fogod, mennyit javult (ha javult) a szöveg érthetősége.

Ha online szöveget írsz, akkor akár A/B tesztelheted is a kétféle változatot, azaz a felhasználók egyik részének a régi, másik részének az új változatot mutatod meg. Az A/B tesztelés alapszabályairól az Adatlaboron olvashatsz.


Következő oldal >